Części do samochodów ciężarowych, przyczep i autobusów

TemotTemotSdcm
05 czerwiec 2019

ISTOTNE DECYZJE PRZY DOBORZE CHŁODNICY DO POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH

/home/klient.dhosting.pl/dzialit/.tmp/phpNfgSX8
WYOBRAŹMY SOBIE PEWNĄ SYTUACJĘ. POJAZD CIĘŻAROWY PORUSZA SIĘ PO KRĘTYCH DROGACH UPALNEJ HISZPANII LUB WSPINA SIĘ NA MALOWNICZE WZNIESIENIA POŁUDNIOWYCH ALP. TE PIĘKNE KRAJOBRAZY UTRACĄ SWOJE WALORY, GDY KIEROWCA ZAOBSERWUJE WSKAZÓWKĘ TEMPERATURY SILNIKA NIEBEZPIECZNIE ZBLIŻAJĄCĄ SIĘ DO CZERWONEGO POLA ORAZ ZAUWAŻY ZNACZNY SPADEK MOCY SILNIKA.

Błędne decyzje serwisowe i ich następstwa

Konsekwencjami opisywanej sytuacji są nie tylko nerwowe chwile dla kierowcy, który niepokoi się, czy jego pojazd jest w stanie dojechać do celu podróży; podjeżdżając i zjeżdżając z kolejnych wzniesień. Na desce rozdzielczej jego ciężarówki wyświetli się ostrzeżenie o nieprawidłowej pracy silnika i konieczności sprawdzenia go w serwisie. Po dotarciu do warsztatu, mechanicy zbadają testerem i prawdopodobnie nie zauważą żadnych błędów, poza podwyższoną emisją tlenków azotu (NOx). Po tym kosztownym - także ze względu na utracony czas - postoju, pojazd wyruszy w dalszą drogę. Wielce jednak prawdopodobne, iż podobna sytuacja powtórzy się w niedalekiej przyszłości.

Czy tego typu problemów można uniknąć?

Oczywiście tak. Winy za opisywane usterki nie ponoszą projektanci krętej alpejskiej drogi, ani też klimat słonecznej Hiszpanii. Nie można winić także silnika pojazdu, który pracując w optymalnej temperaturze, prawdopodobnie poradziłby sobie z pokonywaniem nawet bardzo trudnej trasy. Winowajcą jest w tym przypadku niewydajny układ chłodzenia. Co jest tego przyczyną? Właściciel pojazdu zdecydował się na wymianę zużytej chłodnicy na budżetowy zamiennik niskiej jakości. Zamontowany produkt, choć wymiarami pasuje w miejsce oryginalnego produktu, nie jest w stanie spełniać swojego zadania, którym jest utrzymywanie optymalnej pracy silnika w zmiennych warunkach termicznych.

Oszczędności na które Cię NIE stać

Chłodnica jest elementem pojazdu, który ma znaczny wpływ na pracę innych podzespołów. Funkcjonując poprawnie, powinna nie dopuścić do tego, aby temperatura cieczy chłodzącej była zbyt niska lub zbyt wysoka, niezależnie od warunków, w jakich porusza się pojazd. Niestety, chłodnice niskiej jakości bardzo często nie są w stanie utrzymać założonych przez producentów pojazdów/silników parametrów pracy. Stwierdzili to inżynierowie z firmy TITAN X, którzzy dokonali analizy porównawczej takich produktów oraz chłodnic o jakości pierwszego montażu.

Zdaniem specjalistów z TITAN X, szczególnie niebezpieczne są sytuacje, w których silnik pojazdu jest mocno obciążony, a chłodnica nie jest w stanie poprawnie odprowadzić ciepła z cieczy odpływającej z silnika. Następuje wówczas spadek mocy oraz momentu obrotowego, gdyż do komory spalania dociera mniejszy strumień masy powietrza. Wzrasta wówczas nie tylko zużycie paliwa. Nieprawidłowy proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej doprowadza także do zwiększenia emisji szkodliwych substancji, zwłaszcza tlenków azotu (NOx). Zbyt wysoka temperatura oznacza włączenie się wentylatora chłodnicy, który pracując na wysokich obrotach będzie dodatkowo obciążał silnik, generując dalsze zwiększenie zużycia paliwa.

To nie wszystko. Wzrost obciążenia cieplnego silnika ma swoje negatywne konsekwencje dla trwałości poszczególnych podzespołów: tłoków, tulei cylindrowych, głowicy silnika, zaworów czy turbosprężarki. O jakich liczbach mówimy? W teście przeprowadzonym przez TITAN X zestawiono chłodnicę jakości OE z budżetową chłodnicą niskiej jakości. W teście, w którym silnik pojazdu pracował pod pełnym obciążeniem stwierdzono różnicę temperatur na wlocie silnika wynoszącą aż 25 st. C.

Pewna naprawa zamiast kosztownych postojów

Reasumując, montowanie chłodnicy niskiej jakości w pojeździe ciężarowym to oszczędność wyłącznie pozorna. Gdy pojazd pracuje w trudnych warunkach, niewydajny układ chłodzenia przyczynia się do spadku mocy i momentu obrotowego pojazdu. Wysokie obciążenie silnika przekłada się także na problemy związane z podwyższonym spalaniem paliwa i wyższą emisją szkodliwych tlenków azotu. To z kolei może powodować konieczność interwencji serwisowych, a więc kosztowne przerwy w pracy pojazdu. Ponadto zbyt wysoka temperatura silnika ma wpływ na szysze zużywanie się jego podzespołów.

Jak unikać podobnych sytuacji?

Recepta jest prosta. W przypadku konieczności wymiany chłodnicy w pojeździe ciężarowym, należy wybierać produkty najwyższej jakości, najlepiej na pochodzące od wytwórców, dostarczających swoje produkty na pierwszy montaż dla producenta pojazdów. Takie produkty są dzisiaj dostępne na rynku wtórnym. Przykładem jest oferta produktów TITAN X, której dystrybutorem na polskim rynku jest AVA QUALITY COOLING. Obecnie TITAN X jest największym graczem na rynku OE. Od 2010 roku jego chłodnice są w montowane m.in. w ciężarówkach marek Scania, Mercedes, IVECO czy Volvo Trucks. Zastępując zużytą chłodnicę swojego pojazdu chłodnicą TITAN X mamy pewność, że jej parametry pracy będą tożsame z wyposażeniem fabrycznym pojazdu. Oznacza to oszczędność czasu, oraz piniędzy, na późniejsze naprawy czy przerwy w pracy. 

Jeśli jesteś profesjonalistą używaj produktów od profesjonalnych dostawców, których wybierają także producenci pojazdów użytkowych. W ofercie AVA QUALITY COOLING znajdziemy nast. produkty TITAN X: chłodnice kompletne cieczy; chłodnice cieczy bez ramy; chłodnice powietrza; chłodnice oleju silnika; chłodnice oleju skrzyni biegów.

Aby poznać ofertę AVA QUALITY COOLING oraz innych producentów w zakresie układów chłodzenia należy odwiedzić oddziały MARTEX lub stronę: www.martextruck.pl



czytaj również
05 March 2019

ŚWIATŁA OSTRZEGAWCZE W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH

01 March 2019

ŁAŃCUCHY PRZECIWŚNIEŻNE DO TRUCKÓW - WYMÓG KONIECZNY

05 February 2019

TELEMATYKA W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH

Ta strona używa pików cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki oraz zasadami wymienionymi w naszej polityce prywatności.